Redan förra året – 2015 – talade OECD om vad som brådskande måste göras för att få rätsida på det svenska skolsystemet. Studien var beställd av den svenska regeringen. Men det är inte mycket som blivit gjort, vad man kan läsa sig till. Se den 185 sidor långa utredningen.
Som alla vet har Sverige i skolkvalitet. Men alla känner kanske inte till att av 34 OECD-länder kom Sverige i mattematik på 28 plats. Och ett snäpp bättre i läsförståelse och vetenskap, på 27 plats.
Skoldisciplinen har kraftigt försämrats, och elever i Sverige anländer för sent till lektionerna i större utsträckning än i något annat OECD-land. Just detta med disciplin tycks vara något heligt i Sverige, för när jag skrev om detta i maj månad, så reagerade Anna Ekström, då Skolverket, mot att det skulle vara så stort problem, och att frågan hade åtgärdats. Men så är inte fallet. Tyvärr.
Trots att lärarna i Sverige tydligen trivs på sitt jobb, så upplever bara 5 procent av dem att samhället värderar högskolelärarna. Pedagogiken har dock kommit i fokus genom enskilda lärares agerande.
Och så har vi läraren som inte orkade stanna kvar och undervisa, pga disciplinen .
OECD-chefen som leder allt arbete med att utvärdera Världens skolor bloggade för länge sedan om Sverige. Läs och begrunda!
Det finns anledning återkomma. I morgon, klockan 11.00, publiceras PISA:s nya studie 2016, och länken är här.
En av de viktigare studierna att läsa med tanke på vår framtid och vilka det gäller (våra barn )