Frans Johanssons bok The Medici Effect har säkert några i Sverige läst, åtminstone de 10-talet personer som jag förärade boken när den kom ut för åtta år sedan. Den finns på svenska också. Författaren är en svenskfödd amerikan, som pratar svenska, och som betytt mycket för den nya innovationsansatsen i företag och i samhället.
Vad säger Medici-effekten? Jo, att banbrytande nya idéer kommer från möten mellan olika kulturer, företag och discipliner. Den boken, som översatts till 18 språk, gav mig mycket, och sannlikt många fler. Det är ett komplement till innovationsgurun Clay Christensens bok “The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail”.
Nu har Frans Johansson kommit med en ny bok “The Click Moment“. Den talar om det slumpvisa, den överraskande innovationen. På engelska heter det nya innovationsfenomenet Serendipity. Det betyder en “happy accident” eller “pleasant surprise”. Som av en ren händelse kommer man på något bra eller användbart, utan att leta efter det. (Det anses vara ett av de svåraste orden i engelskan att översätta,)
Själv har jag inte läst boken, som kommit i höst, och som igår kom ut på svenska, på BookHouse . Men, det jag hört både från författaren själv och läst om den, så tror jag att boken är mycket läsvärd. Här en artikel om boken på Harvard Business Review Blog Network av Frans Johansson. Den som vill beställa den svenska boken, som heter Klick kan göra det på adlibris. Den som vill beställa en större upplaga kan säkert få ett bra pris från BookHouse, Jan Lapidoth.