Skoldebatten nu verkar vara inriktad på att förstöra för de skolor som lyckas. I stället för att fråga sig vad gör att skolan lyckas. Att eleverna lär sig flit och studiero samt ordentliga kunskaper är det viktiga. Nu verkar vi åter där debatten började för några år sedan, då en viss statsminister påstod att vi satte skolbarnen på börsen. Sedan har marknadsskolan kommit med avläggare till sexklubbar i Thailand. Självklart ska allt missbruk beivras, inklusive de feltramp som statsråd gör.
I lördags, den 19 februari, kom svaret på den fråga som Anna Ekström ställde till Engelska Skolan IES redan våren 2016. Det är en artikel i Dagens Industri skriven av Barbara Bergström och Hans Bergström. “Det här krävs för att den svenska skolan ska vända”. Läs den här utmärkta och avslöjande artikeln. Den uppmaningen riktas framför allt till Dig som vill slå vakt om skolan och våra ungdomars framtid.
Artikeln finns förvisso bara i Dagens Industri, men det är en opinionsartikel och har ingen betal-vägg. Och den ger Dig en bild av vad som gått fel i svensk skola och hur den måste förbättras, vilka krav som måste ställas.
I Bergströms artikel i DI påpekar författarna att det som spolierat skolan är den progressiva pedagogiken som dagens skola bygger på, även om S nu tycks förstå att de måste backa. Här finns en beskrivning av den progressiva skolan:
Under socialdemokratins ledning, och med stöd av radikala ideologer kunde utbildningsminister Olof Palme driva igenom 1969 års skola, byggd på principen att läraren fråntogs auktoriteten över klassrummet och undervisningen.
Undervisningens mål ändrades om från kunskapsförmedling till social ingenjörskonst, där Palme förkunnade att skolans mål var politiska, inte pedagogiska.
Observera att läraren i den progressiva skolan tar bort lärarens auktoritet över undervisningen. Det är detta som förstört för eleverna i Sverige under 50 år. Otroligt. De ansvariga borde ställas inför rätta, kan man tycka, även om socialdemokraterna nu börjar ångra sig och sakta kryper till korset. I budgetpropositionen i september skriver regeringen att Alla skolor ska ha fokus på kunskap och bildning Det är en utveckling i rätt riktning, men det har tagit decennier.
Det var gruppen som trängde undan individen. Rektorer och lärare blev “kompisar”. Kaos har följt i följt i disciplinupplösningens spår. De som drabbats hårdast av detta är blyga barn och svagpresterande samt barn från hem med svag studietradition. För Sveriges del kan vi notera att regeringarna – oavsett färg – inte vidtagit de åtgärder som behövs. Nu först kommer mobilförbud i skolan t ex. Något som Engelska Skolan haft sedan 1990-talet.
I Bergströms artikel för de fram en ny syftesparagraf för svenska skollagen. Så här lyder den:
”Skolans uppdrag är att förmedla kunskap och fostran till nästa generation. Kunskap ska vila på vetenskaplig grund. Fostran är att överföra vanor och normer som, i samarbete med hemmen, utvecklar kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. Bland dessa kan nämnas flit, punktlighet, gott uppförande, ärlighet, respekt för andra, tåga genom svårigheter, självdisciplin, strävan efter kunskap och bildning genom livet.”
FN:s Barnkonvention slår fast att man ”ska vidta alla lämpliga åtgärder för att säkerställa att disciplinen i skolan upprätthålls.” Detta har Sverige inte gjort. Inte heller har man lyssnat på OECD som i direkta rekommendationer har sagt detta till den svenska regeringen i många år. Först nu kanske det vidtages åtgärder. Men, man kan konstatera att det sk Barnombudet, BEO, som är en del av Skolinspektionen, fortfarande försöker sätta åt så många lärare som möjligt som bara gör sitt jobb. Förra året utredde man 4000 lärare som hade anmälts för att kränka eleverna. Åtgärder borde i stället ha vidtagits för att tillrättavisa de elever som inte sköter sig.
Bergströms Di-artikel “Det här krävs för att den svenska skolan ska vända” innehåller mycket mer än vad denna korta blogg kan redovisa. Läsa den, vill jag avslutningsvis upprepa.