Behåll och utveckla humankapitalet som bas för vetenskap, teknologi och innovation, säger OECD. Visserligen har Sverige en god utbildningspolitik, men utbildningsresulteten i svenska skolor har försämrats sedan mitten på 1990-talet, och i alla ämnen, konstaterar rapporten. Vidare säger OECD att mer kan göras för att behålla och attrahera intenationella talanger, både bland studenter och forskare.
Rekommendationer OECD ger Sverige när det gäller utbildning och forskning:
- Fortsätt och fokusera på den problematiska utvecklingen i grundskolan. Öka lärarnas ställning, förbättra studieresultaten, särskilt när det gäller mattematik, teknologi och vetenskapliga ämnen
- Följ upp den bristande matchningen mellan tillgång och efterfrågan på arbetsmarknaden, inte minst när det gäller tekniker.
- Främja kompetenstillförseln i mindre och högteknologiska företag.
- Förj upp och utveckla utbilningen i entreprenörskap
- Främja universitetens internationalisering genom rekrytering av internationella toppkrafter. Jämför med Schweiz och agressiviteten bland toppuniversitet i EU
- Ta bättre hand om universitetens utländska studenter och forskare.
Detta är ord och inga visor. Sverige måste skärpa sig väsentligt på utbilkdningsområdet för att klara sig i den globaliserade världen, enligt OECD.
Nästa blogginlägg om OECD kommer att ta upp ytterligare en del av analysen och rekommendationerna till regeringen.