På Svenska Dagbladets webb-upplaga publicerades nyligen en artikel om hur många företag som satsar på innovation inför framtiden. Det är Kairos Future som gjort undersökningen. Det framgår av en intervju med Mats Lindgren, VD vid Kairos Future.
I undersökningen har 224 personer intervjuats. Resultatet visar att 60 procent av företagen lägger ned större resurser på sina innovationsprogram idag än för fem år sedan. Och två av tre säger att de kommer att lägga ännu större resurser på innovation om fem år.
En stor andel av de innovativa företagen har fokus på öppen innovation, vilket här betyder att man bjuder in såväl anställda som kunder och samarbetspartners att deltaga i processen. Undersökningen tyder på att de som systematiskt engagerar andra i “Open Innovation” får tre gånger så många produkter till marknaden som andra företag. Det som än då saknas, menar Lindgren, är mer av systematik och utvecklade affärsmodeller för att engagera omvärlden.
Den nya innovationstrenden beskriver Kairos Future så här: Förr uppfattade man “innovation som något som sker i slutna rum, företrädesvis inom företagens FoU-avdelningar”. Nu är perspektivet att “innovation är något som hela företaget bör ägna sig åt, tänka på och leva med 24 timmar per dygn”. Men det stannar inte där,” innovation är något som hela företagets ekosystem av kunder och samarbetspartners också ska bidra till”. Så beskriver Kairos Future i sin rapport “Innovationsgapet – framtidens utmaning”, som finns här. Detta arbete kan inte ske av ett företags utvecklingsavdelning. Därför har en ny profession vuxit fram, “Innovationsledarna“. Den har t o m en egen organisation, något jag bloggat om förra året.