Stigab Verktygs AB är ett exempel på att även svenska företag kan klara den asiatiska konkurrensen. Tidigare har jag på bloggen visat på den trend som utvecklats både i USA och Europa. Produktion tas hem från Asien. Här är ett svenskt litet företag, som ökat omsättningen under de senaste krisåren och som på en omsättning förra året på 19 miljoner redovisade en vinst på 2,3 miljoner.
Så här beskriver bolaget självt sin affärsidé på hemsidan:
• Stigab ska tillverka form- och pressverktyg för gummi-, plast- och verkstadsindustrin.
• Vi ska genom hög kompetens och konstruktion via CAD/CAM uppnå högteknologiska
..och effektiva verktygslösningar.
• Vi ska även erbjuda högklassig legotillverkning inom NC-bearbetning,
..sänk- och trådgnistning.
En intressant artikel om Stigab fanns igår i Dagens Industri, som jag dock inte kan länka till, då DI fortsätter att förhindra detta (Svensk media i övrigt har en annan öppenhet)