Sverige drabbas av flygskatten

Nu har regeringen skickat flygskatten till lagrådet, och är berett att lägga fram förslag för ett genomförande.

Riksdagens utredningstjänst, som uppskattas av alla partier säger:

Antalet inrikesresenärer kommer att minska med mellan 800 000 och 1,2 miljoner per år om flygskatten införs. Det är en minskning med upp till 17 % jämfört med 2013.

 

Enligt organisationen Svenskt flyg så kommer detta att leda till färre flygavgångar och flygplatser som hotas när flyglinjer lägger ner. Biljettpriset kommer dock att behöva höjas mer än den ev skatten, då alla fasta kostnader ska fördelas på betydligt färre resenärer, som personalkostnader, start och landningsavgifter, bränsle, security mm.

Här finns hela Svenskt Flygs analys, som jag undrar om regeringen tagit del av. Andra länder som infört flygskatt har nu slopat den, för effekterna är inte de önskvärda

I en tidigare blogg har jag uppmärksammats flygskattens troliga effekter på Arlanda som nav mellan Asien och USA. Norwegian, som har planer att sätta in sina Dreamliner-plan där, avstår om flygskatten blir ett faktum. Enligt huvudägaren och VD-n Bjorn Kjos.

Vad säger remissinstanserna?

  • Av de 156 yttranden som tar ställning till förslaget ställer sig 126 negativa till, eller avstyrker, det. Bland dessa återfinns tunga instanser som Riksrevisionen, Statskontoret, Ekonomistyrningsverket och Tillväxtverket.

Återigen: Hur kan regeringen hålla på med så här negativa frågor, för vårt flyg, för de regionala flygplatserna och för näringslivet totalt? Är regeringen tondöv?

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

3 svar på ”Sverige drabbas av flygskatten

  1. Det är väl Miljöpartiet som ligger bakom.
    De måste väl få vara med på ett hörn. Synd bara, att de flesta av deras förslag inte gagnar en vettig ekonomisk utveckling för Sverige.
    Trots allt – Glad Midsommar!

  2. Hej Håkan!
    Skadlig på kort sikt kan innebära positiv på lång sikt. Detta är ett exempel på en komplex politisk fråga med många dimensioner. Att endast gå på näringslivets linje tycker jag är oansvarigt. Läs till exempel Naturvårdsverkets remissvar, http://effektmagasin.se/naturvardsverket-anser-att-flygskatten-behovs-for-att-minska-flygets-klimatpaverkan/ , här ett citat:
    “Om man tar hänsyn till flygets sammanlagda klimatpåverkande utsläpp (av såväl koldioxid som vattenånga, partiklar och kväveoxider) och anlägger ett konsumtionsperspektiv (det vill säga räknar in alla svenskars flygresor oavsett om de sker inom Sverige, mellan Sverige och andra länder eller mellan andra länder) står svenskarnas flygresande för cirka 11 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket är i samma storleksordning som klimatpåverkan från den svenska personbilstrafiken. Utsläppen från flyget förväntas fortsätta öka kraftigt, på grund av ett snabbt ökande internationellt resande. Prognoser pekar mot att klimatpåverkan från flyget inom ett par decennier är högre än från svenskars alla andra verksamheter tillsammans.”

    För ett litet exportberoende land som Sverige är det helt avgörande att vi går i täten för energiomställningen och minskade utsläpp. Någon annan väg för en stabil ekonomi på längre sikt finns inte. Intressant är t ex att läsa i sommar är t ex boken Doughnut Economics av Kate Raworth, https://www.amazon.com/Doughnut-Economics-Seven-21st-Century-Economist/dp/1603586741

    Glad sommar! Eva

    • Hej Eva,
      I denna blogg har jag lutat mig mot Riksdagens Utredningstjänst, och inte “enbart på näringslivet”, som Du skriver. Och hela 80 procent av remissinstanserna har avstyrkt. Dit hör Riksrevisionen, Statskontoret, och Ekonomistyrningsverket.
      Sedan tror jag inte att ett av de renaste länderna, som Sverige, måste gå före. Det är viktigare att vi hjälper andra att bli bra. På energiomställningens område skulle Sverige kunnat göra mycket mer, men här finns en fragmentisering på mer än 5.000 miljöteknikföretag, som inte kommer ut med sin teknik, utan system, i stora vida världen. Jag har noterat att Sverige skulle kunna göra mycket mer i Kina, men vet inte om den delegation som dagen efter midsommar åker till Kina har rätt fokus på miljö, med de många SME som skulle kunna göra skillnad.
      Glad midsommar till Dig Eva och alla läsare!
      Håkan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.