Väljaren förstår innovation bättre är politikerna

Nu har det genomförts en banbrytande studie i England om allmänhetens förståelse av innovation och dess betydelse. Det är Nesta, som är Englands innovations-stiftelse – en oberoende organisation som genomfört undersökningen. “Innovation Population” har studien döpts till. En kompletterande studie, del 2, publiceras redan i juni i år. Den kommer ha fokus på vad den engelske väljaren anser att “Government”, dvs politiska sektorn, har för uppgift i förhållande till innovation.

Drygt 80 procent av den engelska befolkningen inser innovationens stora betydelse. Men gör  det på olika sätt. Jag skall försöka beskriva det kortfattat, utan att ge avkall på sakligheten. Du som vill ta del av, och verkligen förstå studien, behöver ta Dig tid och läsa de 60 sidorna och ge utrymme för eftertanke. Studien kommer att få stor betydelse. Något kanske att ta med sig för läsning i sommarstugan på fredag kväll?

Generellt sätt kan sägas att den engelska allmänheten, hela 6000 ingår i undersökningen, klart förstår innovationens värde. Avgörande är vilket område det gäller och nyttan. Politikerna borde tala direkt till den stora allmänheten, och inte bara rikta sig till den begränsade gruppen “innovations-entusiaster”. Det säger de ansvariga för studien.

I den omfattande studien, som också är kvalitativ, dvs bygger också på ett 100 fokusgrupper, ger följande resultat: Först de som är entusiastiska “futuristerna”, som är 19 procent av UK:s befolkning. Denna grupp förstår vad innovation är, och tycker att allt på området är välkommet. De har också ett långsiktigt perspektiv.

Sedan finns en annan grupp, som utredningen kalla för “innovations-romantiker”. De ser innovation som välkommen, men vill ha den i konsumentvaror- eller tjänster. “Gadgets”, som har en ganska kort framförhållning. Det betyder att de inte ser innovationens långa perspektiv. Den gruppen är 12 procent.

En tredje grupp är de “innovations-kreativa” (svårt uttrycka på svenska). De är yngre, de är sk “early adopters” och ser innovation som ett system, som en process. Den gruppen är hela 19 procent, vilket jag tycker är mycket.

Så har vi gruppen “innovations-realister”, var tredje engelsman, eller 34 procent. Den gruppen uppskattar innovation, men är inte upphetsade av den. De väger nämligen samtidigt in etik och rättvisa i innovationsutvecklingen. Den gruppen värdesätter särskilt sociala innovationer som driver samhället framåt.

Endast 16 procent är skeptiska och värdesätter innovation lågt, men även denna grupp ser värdet av innovation när det gäller hälsovård och utbildning. Denna negativa grupp är framför allt rädd för att innovation skall leda till förändringar, och gruppen är lågutbildad och domineras av kvinnor. Denna grupp har lågt deltagande i allmänna val.

Det finns en svensk studie som visar att politikerna kraftigt underskattar väljarnas intresse för innovation och forskning. “Feltolkad folkopinion“. Och det är kanske dags att benchmarka på Nesta och göra en likadan studie i Sverige?

Detta inlägg publicerades i Innovation av Håkan Gergils. Bokmärk permalänken.

Om Håkan Gergils

Håkan Gergils är född i Uddevalla och har varit verksam i Aktiespararrörelsen, bland annat som ordförande i Aktiespararnas Riksförbund 1976-1981. Intresset för innovationspolitik resulterade i ett analysarbete för industriforskningsinstitutet Acreo i slutet av 1990-talet. Sedan fortsatte forskningen om innovationssystem inom ramen för ett stort projekt på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, SNS, och ett antal böcker författades, en till och med på kinesiska (översättning). Under senare år har Gergils varit verksam vid Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, inom innovationsprojektet "Innovation för tillväxt" som Senior Advisor. I IVA:s nya projekt "Innovationskraft Sverige" är han med i styrgruppen, som leds av Rune Andersson. Idag är Gergils även Senior Advisor till Entreprenörskapsforum och arbetar även med uppdrag för andra företag och organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.